LV
RU
EN




Pasākumi un notikumi
Šobrīd nav neviena ieraksta!
Šodien vārda diena: Alīna, Rūsiņš, Sandris
< Aprīlis 2024 >
P O T C Pk S Sv
01 02 03 04 05 06 07
08 09 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
PII “Vecauce” notika seminārs
(20.02.2018.)
PII “Vecauce” notika seminārs
PII “Vecauce” notika seminārs

15. februārī pirmsskolas izglītības iestādē “Vecauce” notika seminārs “Sekmīgas lasītprasmes attīstība un tās pirmsākumi 2-5 gadus veciem bērniem”, uz ko tika aicināti visi - ne tikai PII “Vecauce” audzēkņu - vecāki. Tā kā šī tēma ir ļoti aktuāla mūsdienu sabiedrībā, tad interese par šo semināru bija liela.

Latvijā jau vairākkārt ir veikti pētījumi par bērnu sagatavotību skolai, kopumā tie parāda, ka zināšanas un prasmes ir labas - pirmsskola sagatavo bērnu skolas gaitām, taču, iedziļinoties datos, pētnieki katru reizi ir uzsvēruši, ka daļai (un šī mazā daļa aizvien pieaug) bērnu ir ļoti vāji attīstīta lasītprasme, kas, sākot skolas gaitas, nobloķē mācīšanās procesu. Ir vērtīgi izanalizēt iemeslus, kāpēc ir vāja lasītprasme, un šis bija viens no iemesliem, kāpēc PII “Vecauce” skolotājām radās ideja rīkot semināru, otrs, un ne mazāk svarīgs iemesls semināram – dot iespēju pirmsskolas bērnu vecākiem tikties klātienē ar profesionālu speciālisti, kura varētu ne tikai izklāstīt teorētiskās zināšanas, bet arī sniegtu atbildes uz interesējošiem jautājumiem, tā iedrošinot vecākus neklusēt par jautājumiem, uz kuriem līdz šim nav tikusi atrasta atbilde. 

Semināru vadīja MFD veselības centra audiologopēde – logopēde Marita Katrīna Graudiņa, un gandrīz divu stundu garumā klātesošie bērnu vecāki, skolotāji un skolotāju palīgi tika iepazīstināti ar lasīt un rakstītprasmes sekmīgai attīstībai nepieciešamajiem komponentiem, tāpat interesi izraisīja lasītprasmes un rakstītprasmes veicināšanas veidi un motivēšanas paņēmieni pirmsskolas vecuma bērniem, jo nav noslēpums, ka moderno tehnoloģiju laikmetā lasīšanai un rakstīšanai motivēt paliek arvien grūtāk.

Rakstītprasmes apguve ir cieši saistīta ar lasītprasmes apguvi. Šie procesi norit vienlaicīgi un viens otru ļoti ietekmē. Pieaugušie ikdienā nemaz neiedomājas, ka rakstības apguve ir prāta darbību virkne, kuras pamatā ir ļoti komplicēti psihiskie procesi – runas fonemātiskā uztvere, skaņu analīze un sintēze, redzes un kustību analizatoru saskaņota darbība. Tāpēc pirms rakstīšanas bērnam skaņas jāsadzird, jāatceras tām atbilstošie burti un tie jāuzraksta pareizā secībā, un pieaugušajiem jābūt ļoti pacietīgiem un saprotošiem, lai mazajam rakstītājam spētu palīdzēt šajā grūtajā procesā, ko sauc par rakstītprasmes apguvi.

Tāpat arī lasīšana ir sarežģīts psihofizioloģisks process, ko nodrošina dažādu analizatoru pilnvērtīga darbība. Lasītprasmi veido veselas 5 komponentes: fonoloģiskās spējas, alfabētiskais princips, lasīšanas raitums, lasītā izpratne un vārdu krājums. Pētījumi pierāda, ka grūtības kādā no šīm jomām, visticamāk, vēstīs par apgrūtinātu lasīšanas apgūšanu.

Lai arī katrs bērna attīstība vērtējama individuāli, tomēr jāņem vērā, ka vārdu krājums atbilstoši vecumam ir viens no noteicošajiem faktoriem, lai vecāki spētu saprast, vai bērna attīstībā nav parādījušies kādi kavēkļi. Kopumā var būt vairākas problēmas, kuru dēļ nevar apgūt lasītprasmi: logopēdiskas problēmas, vāji attīstīta bērnu fonemātiskā dzirde, neliels vārdu krājums, grūtības vārdformu saskaņošanā teikumā un teikumu veidošanā, grūtības teksta atstāstīšanā un teksta veidošanā par sižetisku attēlu sēriju. Ja vecākiem rodas bažas par savu atvasi, vispirms noteikti būtu lietderīgi parunāt ar pirmsskolas izglītības iestādes skolotājām, kuras palīdzēs saprast, vai uztraukumam ir vai nav pamats, un no tā nevajadzētu izvairīties vai kautrēties, jo tieši skolotājas ir tās, kuras, ikdienā vērojot un pārbaudot bērna prasmes, spēj novērtēt to atbilstību attiecīgam vecumposmam.

Par semināra aktuālāko apspriežamo tematu kļuva lasītprasmes un rakstītprasmes veicināšanas idejas. Logopēde Marita Katrīna Graudiņa dalījās gan ar idejām rokas muskuļu kustību sistēmas attīstīšanai – smalkās motorikas vingrinājumiem, gan piedāvāja interesantas aktivitātes rotaļu un spēļu formā, kas ir efektīvākais līdzeklis, jo tā, bērnam nemanot, var likt mācīties un pilnveidot lasītprasmei nepieciešamos procesus! Šos un vēl daudz citus padomus nu vecāki un skolotāji varēs izmantot ikdienā, lai bērniem mācīšanās ikdienā kļūtu vēl interesantāka un aizraujošāka!

Mīļie vecāki, pieredzes uzkrāšana un skaņu apgūšanas pamats ir ģimene – tētis, mamma, omītes un opīši! Visi, kuri runā ar bērnu, palīdz viņam veidot savu runu un valodu. Gūstot pieredzi, bērns spēj lietot skaņas saskarsmē, tāpēc pavadiet ar bērniem kopā pēc iespējas vairāk laika! Lasiet kopā ar bērnu! Izvēlaties tādas grāmatas, ko bērns izzinātu ar prieku, piemēram, iesākumā grāmatas ar īsām frāzēm, skanīgiem pantiņiem vai dziesmām! Neradiet bērnam nepatiku pret lasīšanu un rakstīšanu, kā arī pret lietām, kas to veido. Nepārtērējiet laika limitu, kad bērns kļūst nesavaldīgs, nepacietīgs un zūd koncentrēšanās spējas – katram ir savs limits! Neaizmirstiet uzslavēt savu bērnu, atbalstīt un samīļot! Bērni ir mūsu un jūsu pats lielākais pasaules dārgums, un mēs, PII “Vecauce” skolotāju kolektīvs, novērtējam to, ka sava bērna izglītošanai esat izvēlējušies tieši šo pirmsskolas izglītības iestādi, tāpēc ar vislielāko atbildības sajūtu cenšamies jūsu bērniem dot pašu labāko.

Uz tikšanos jau drīz kādā citā seminārā! Esam atvērti jūsu ideju realizēšanai, tāpēc informējiet mūs, ja kļuvis aktuāls kāds temats, par ko būtu nepieciešams runāt plašāk, pieaicinot konkrētu speciālistu!

Indra Graudiņa
PII “Vecauce” skolotāja
Foto no PII “Vecauce” fotoalbuma

PII "Vecauce" notika seminārs 15.02.2018. (Foto no pasākuma arhīva)



Vietnē tiek izmantotas sīkdatnes. Turpinot vietnes apskati, Jūs piekrītat sīkdatņu izmantošanai.