LV
RU
EN




Pasākumi un notikumi
Šobrīd nav neviena ieraksta!
Šodien vārda diena: Agija, Aldonis
< Marts 2024 >
P O T C Pk S Sv
01 02 03
04 05 06 07 08 09 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
Auces novada dome sasauca ārkārtas sēdi par pašvaldību teritoriālo reformu
(12.09.2019.)
Auces novada dome sasauca ārkārtas sēdi par pašvaldību teritoriālo reformu
Auces novada dome sasauca ārkārtas sēdi par pašvaldību teritoriālo reformu

Auces novada domes sēdē, kas notika 11. septembrī, tika nolemts, ka Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas sasteigti izstrādātais, piedāvātais jaunā administratīvi teritoriālā dalījuma projekts nav atbalstāms.

Kā tika informēts iepriekš, nolūkā noskaidrot Auces novada iedzīvotāju viedokli par Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas virzīto teritoriālās reformas modeli, Auces novada dome 2019. gada 10. jūnijā  pieņēma lēmumu Nr. 186 “Par iedzīvotāju aptaujas organizēšanu” (protokols Nr. 6, 1.§). Saskaņā ar minēto lēmumu laika posmā no 2019. gada 17. jūnija līdz 2019. gada 12. jūlijam Auces novadā tika organizēta iedzīvotāju aptauja, lai noskaidrotu iedzīvotāju viedokli par iespējamo Auces novada pievienošanu citām administratīvajām teritorijām.

Auces novada iedzīvotāji savu viedokli uz jautājumu “Vai Jūs esat par Auces novadu kā patstāvīgu Latvijas Republikas administratīvo teritoriju?” varēja paust, aizpildot aptaujas anketas un balsojot Auces novada valsts un pašvaldības Vienotajā klientu apkalpošanas centrā, Bēnes pagasta pārvaldē, Lielauces pagasta pārvaldē, Ukru pagasta klientu apkalpošanas punktā, Īles pagasta klientu apkalpošanas punktā un Vītiņu pagasta bibliotēkā.

Aptaujas rezultāti pierādīja pārliecinošu Auces novada iedzīvotāju vēlmi saglabāt Auces novadu kā patstāvīgu Latvijas Republikas administratīvo teritoriju, proti, “PAR” novada saglabāšanu nobalsoja 97,89% no novada iedzīvotājiem, kuri piedalījās aptaujā.

Iedzīvotāju interešu ievērošana un no tās izrietošais brīvprātības princips, cita starpā,  ietverts Eiropas Padomes Ministru komitejas rekomendācijās (REC 2004) divpadsmit dalībvalstīm par vietējo un reģionālo iestāžu robežu un/ vai struktūras reformas procesiem, kurās minēts, ka “priekšroka jādod reformai, kas pamatojas uz to, ka vietējās vai reģionālās pašvaldības to vēlas pašas nevis, ka augstākstāvoša iestāde izmanto savas pilnvaras pret attiecīgo pašvaldību gribu”.

Tādējādi, Auces novada domes ieskatā, būtu atbalstāma brīvprātības principa ievērošana teritoriālās reformas īstenošanā, nosakot kritērijus, pēc kuriem pašvaldības apvienotos un izveidotu apvienotas administratīvās teritorijas, vai saglabātu esošās administratīvās robežas, ja šāda esošo teritoriju saglabāšana atbilstu iedzīvotāju vēlmei un ekonomiskās izaugsmes progresa aprēķiniem.   

Auces novada domes ieskatā, īstenojot administratīvi teritoriālo reformu, jāņem vērā 1985. gada 15. oktobra Eiropas vietējo pašvaldību hartā noteiktais, ka Eiropas Padomes dalībvalstis, kas parakstījušas šo Hartu, [..] uzskatot, ka pilsoņu tiesības piedalīties valsts lietu pārvaldīšanā pieder pie demokrātijas principiem, kas kopīgi visām Eiropas Padomes dalībvalstīm [..]. un Hartas 5. pantā teiktais, ka vietējās varas teritoriju robežu izmaiņas nav atļauts izdarīt bez iepriekšējas konsultēšanās ar attiecīgo vietējo varu, pēc iespējas ar referenduma palīdzību, kur tas ir likumīgi atļauts. (Apstiprināta ar  Saeimas 1996. gada 22. februāra likumu “Par 1985. gada 15. oktobra Eiropas vietējo pašvaldību hartu”).

Ņemot vērā norādīto, Auces novada domes pienākums ir būt par Auces novada iedzīvotāju pārstāvi, paužot novada iedzīvotāju viedokli par administratīvi teritoriālās reformas īstenošanas gaitu un darīt visu iespējamo, lai nepieļautu sasteigtu, nepamatotu teritoriālās reformas modeļa virzību un saglabātu Auces novadu kā pastāvīgu Latvijas Republikas administratīvo teritoriju, tāpēc domes sēdē tika nolemts, ka Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas sasteigti izstrādātais, piedāvātais jaunā administratīvi teritoriālā dalījuma projekts nav atbalstāms, jo:
  1. Reforma ir atrauta no reģionālās attīstības un citu nozaru reformu plāniem;
  2. Nav izpildīts Saeimas uzdevums konsultēties ar pašvaldībām saskaņā ar Eiropas vietējo pašvaldību hartas 5. pantu;
  3. Nav ekonomiskā pamatojuma, kā resursu koncentrācija mazākā skaitā centru uzlabos kopējo ekonomisko un sociālo situāciju valstī;
  4. Nav piedāvāti nekādi kompensācijas mehānismu potenciālajās nomalēs, kas izveidosies reformas rezultātā.

Auces novada dome atbalstīja LPS viedokli, ka ir jāturpina darbs pie administratīvi teritoriālās reformas, sākot ar apriņķa mēroga funkcionālo reformu, tai skaitā atsevišķu valsts funkciju un finanšu deleģēšanu apriņķiem, kā arī vietējo pašvaldību sadarbību apriņķa mērogā:
  1. Noskaidrojot, kuras funkcijas pietiekami nenodrošina esošā struktūra;
  2. Izvērtējot, vai šo funkciju veikšanai sadarbība nav ieteicamāka par apvienošanu;
  3. Izstrādājot vēlamos vietējo pašvaldību kritērijus, ievērojot apriņķiem nododamās funkcijas;
  4. Atbalstot pašvaldību brīvprātīgu apvienošanos, ja tā sekmē sociāli ekonomisko jautājumu risināšanu. Šajos gadījumos organizējot pilnvērtīgas konsultācijas ar iedzīvotājiem.
Tāpat Auces novada dome nolēma aicināt LR Saeimu (tās frakcijas), Latvijas Valsts Prezidentu, LR Ministru kabinetu nepieļaut Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas sasteigti izstrādātā, nepamatotā teritoriālās reformas modeļa virzību un saglabāt Auces novadu kā pastāvīgu Latvijas Republikas administratīvo teritoriju.

Gita Šēfere-Šteinberga
Sabiedrisko attiecību speciāliste


Vietnē tiek izmantotas sīkdatnes. Turpinot vietnes apskati, Jūs piekrītat sīkdatņu izmantošanai.